Miten valmistaudumme Atlantin ylitykseen?


- Auto on ollut valmistelujen avainasemassa, ilman sitä olisimme olleet pulassa. Vanhempieni vuokraama kaara on ollut kaapattuna meille ja sillä on suoritettu kaikenlaista huruajoa maisemareiteillä, mutta myös oikeasti tärkeiden tarvikkeiden hankintaa. Autoilu on kuitenkin alkanut pelottaa. Liikenne täällä Teneriffalla on kyllä melko kauhua jo itsessään, kun porukka ajaa ihan oman fiiliksen pohjalta. Kadut ovat myös kapeita ja mutkittelevat tiet eksoottisia valtavine korkeusvaihteluineen. Mutta myös auton kyydissä olo pelottaa. 80-100 km/h nopeus oli ihan järkyttävää ensimmäisenä autoilupäivänä, kun autossa ei ole tullut oltua moneen kuukauteen. Miten se vauhti tuntuukin niin kovalta?

- Pyykkikone ja ilmastointi on arjen luxusta ja tätä luxusta meillä ei ole pitkään aikaan tiedossa. Vietin kokonaisen päivän pyykkirumbaa pyörittäen vanhempien vuokraamassa asumuksessa ja kyllä vaan oli melkoinen juhlapäivä se. Ilmastointi tekee olon keveäksi ja helpoksi, vaikka ulkona aurinko porottaa. Hikoilematon hetki oli harvinaista herkkua viime viikkojen jälkeen, kun lämpöä on riittänyt. Meinasi jopa tulla iltaa kohti vähän vilu parissakymmenessä asteessa, lämpöön alkaa ilmeisesti kuitenkin tottua. En tiedä koska seuraavan kerran kohtaan pyykkikoneen, mutta muistelen sen elämää helpottavaa panosta rakkaudella siihen asti.

- Kun tarvitset jotain tarviketta, eikä sitä meinaa löytyä mistään, mene China Towniin. Sieltä löytyy kaikkea. Mammuttimainen halli täynnä hyllyrivistöjä useiden kymmenien metrien matkalla on hämmentävä näky. Ja hyllyillä on kaikkea mitä muovista vaan on voitu keksiä valmistaa. Laadusta en osaa sanoa, mutta löysimme muoviset juomakanisterit tuosta muovin ihmemaasta. Mistään muualta niitä ei kovan etsinnän jälkeen ollut löytynyt, joten näillä mennään ja toivotaan että kestävät. Nyt ainakin saadaan vettä mukaan Atlantin ylitykselle myös tankkien ulkopuolelle, jos tankkien juomavesi jostain syystä olisikin pois pelistä. Juomavesitankkien koko veneessä on noin 300 litran hujakoilla ja ”irtovettä” mukaan lähtee noin 150 litraa. Lisäksi nestettä tulee mukaan pieni määrä limpparien muodossa.

- Ihmisten kanssa kommunikointi tuo hyvää vaihtelua omaan ajatusmaailmaan. Viime aikoina on tavattu sukulaisia ja kummitustätiä, sekä soiteltu videopuheluita muutamien ystävien kanssa. Erikoismäärä sosiaalista kanssakäymistä on normaalista poikkeavaa ja ajoittain myös uuvuttavaa yksinäisyydestä nauttiville, mutta kohta on tiedossa erakoitumista avomerellä sen verran rutkasti, että parempi toteuttaa yhteydenpitoa nyt kun vielä puhelinliittymä on toiminnassa ja ihmisten tapaaminen on mahdollista. Vaikuttaapa tuo positiivisesti myös Seilorin ja minun väliseen olemiseen, kun välillä puhuu jonkun muunkin kanssa kuin vain keskenään, vaikkakaan siinä ei ole myöskään mitään valittamista.

- Työtä ja vaivannäköä on vaatinut tarvittavien ruokien ja juomien etsiminen, raahaaminen, suoriminen ja jemmaus veneelle. Elintarvikkeiden lisäksi joitain muita käytännön tarpeita, kuten vessapaperia, muistikorttia, hiustenleikkuukonetta, moottoriöljyä, merivesihanaa, ilmanvaihtoventtiiliä, kaasua ja monia muita on yritetty haalia pitkin Teneriffaa. Onneksi usean päivän työmaa alkaa olla helpottamaan päin. Hernekeittovarannot on myös täydennetty Suomesta tulleen lähetyksen avulla ja kuivattua naudan- ja kananjauhelihaa on reilusti jatkamaan proteiinin saantia tuorelihan loputtua (kiitokset näistä!). Noin 5-8 viikon eväät on toivottavasti nyt arvioitu määriltään oikein ja yllättävän helposti tarpeet myös saatiin jemmattua veneen sisälle eri koloihin ja kätköihin. Näiden olinpaikoista on myös lista, jotta on helppo nähdä mitä löytyy mistäkin ja pitää kirjaa määristä kun tuotteita käyttää pois. Säilyketölkkien kanssa piti suorittaa rituaali, joka koostui etikettien repimisestä ja tölkkien pesusta, sekä tuotteen sisällön kirjaamisesta vedenkestävällä tussilla. Näin ollen toivottavasti vältytään putkien tukkeutumiselta etiketti mössöllä, jos vesi jostain syystä pääsisi sisään veneeseen, sekä toivon mukaan hävitettiin mahdolliset torakan munat tölkeistä. Yllätys matkustajat eivät ole tervetulleita.

- Ennen ylitystä toteutettavista huolto- ja korjaus/asennustöistä on tehty lista ja sitä olisi tarkoitus alkaa kohta kohdalta toteuttamaan alkavalla viikolla. Mitään isompaa puutetta veneen laitteistossa tai toiminnoissa ei ole, mutta kuluvien osien ja yleisen mukavuuden vuoksi on toki kannattavaa varmistaa asioiden kunto ennen kuin ollaan keskellä merta. Siirrymme huoltotöiden ajaksi luultavasti ankkuriin Teneriffan eteläpäätyyn, jotta satamamaksuja saadaan hieman säästettyä. Diesel, vesi ja tuoreruoka tankkaukset kannattaa suorittaa vasta juuri ennen lähtöä, joten niitä varten tarvitaan luultavasti vielä muutama satamapäivä ennen lähtöä.




Kuvaan unohtunut pestyjen purkkien lisäksi myös painovyö puukkoineen (käytetään pohjaa pestessä, ei liity muuten tapahtumaan). 


- Toimistorottailua ylitykselle valmistautuminen tuottaa jonkun verran, kun on selvitetty maahantulo- ja maastapoistumissäädöksiä, rahayksiköitä, aikaeroja ja muita varotoimenpiteitä. Nämä toki joku fiksu olisi voinut tehdä jo ennen lähtöä, mutta kun reissun toteutus ideasta lähtöön tapahtuu puolessatoista vuodessa, ei kaikkea ole ehtinyt ja jaksanut etukäteen miettiä. Ja tilanteet muuttuvat ja elävät jatkuvasti, niin meidän suunnitelma kuin maailmankin. Koronarajoitusten suhteen ollaan tällä hetkellä ihan eri pisteessä kuin alkuvuodesta ja puolen vuoden kuluttua tilanne voi taas olla jo ihan toinen. Suunnitelma on toistaiseksi vielä myös auki sen suhteen, mitä kautta ja mille saarelle ylitys suuntautuu, mutta suuret linjat on kuitenkin selvillä. Atlantin yli lähdetään yrittämään ja parin viikon kuluttua ollaan toivottavasti matkalla.

- Tärkeintä valmistautumista olemme tehneet koko tähänastisen matkamme ajan. Neljä kuukautta olemme totutelleet ja tutustuneet veneeseemme Cruellaan sekä toisiimme veneen miehistönä. Tässä kohtaa tunnemme veneen ja luotamme siihen. Tiedämme myös toistemme tavat ja taidot. Alussa jo olimme päättäneet, että tässä vaiheessa matkaa teemme lopullisen päätöksen siitä, että onko meidän turvallista lähteä ylitykselle oman taitotasomme ja veneen kunnon suhteen. Varmaksi ei tietenkään pysty koskaan sanomaan, kuinka ylitys tulee osaltamme sujumaan, mutta tämänhetkisen tiedon valossa olemme rauhallisin mielin ja innolla odottaen lähdössä tuohon haasteeseen. Lopulta luonto ja meidän oman päämme sisältö ovat niitä asioita, jotka lopputulokseen vaikuttavat. Niimpä toivomme että luonto on meille suopea ja että kantti kestää!

Kommentit

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Nähdään toisella puolella!

Mitä vuosi purjevenessä maksoi ?

Tässä kohtaa on aika lähteä eri teille